Door Bram Donkers op 25 juni 2015

Impressies van de raadsvergadering gehouden op 23 juni

Voor mij als raadslid van de PvdA in Borne was de raadsvergadering van 23 juni j.l. geen feestje. So wie so was het voor belangstellende burgers een weinig aansprekende bijeenkomst. De meeste agendapunten eisten veel voorkennis en omdat alles al was voorgekookt was de besluitvorming weinig spectaculair. Hoofdpunten waren de jaarrekening van 2014 en het vaststellen van de Structuurvisie 2030. De structuurvisie heeft een voorgeschiedenis van zo’n 9 jaar. Positief is dat het ontwijkgedrag nu is afgelopen en dat in dit stuk enkele kloeke positieve besluiten worden genomen (woonmogelijkheden in kerkdorpen, accent op de Bornse Maten, bescherming buitengebied), maar helaas ook planologische voorbereiding van een overbodige gemeentelijke verbindingsweg over de Zenderense Es. Een punt waar we tegen zijn en dus moesten we (samen met de SP) tegen de hele structuurvisie stemmen.
De jaarrekening was een heikel punt. Meer dan € 800.000 over en gestart met het opsouperen van alle beleidsruimte van 2 miljoen. Bovendien werd de burger onderweg geconfronteerd met een aangekondigde bezuiniging van 1,5 miljoen. Dat blijkt dus op dit moment allemaal niet nodig. Vorig jaar zeiden we al dat de lagere rentestand zwaarder moest worden gewogen. Toen was dat volgens de wethouder te risicovol, maar nu gaf hij het zelf als hoofdreden aan voor het overschot. Naar ons idee opnieuw een halve waarheid: het college is gewoon te voorzichtig als het om doorrekenen gaat, trekt een te grote broek aan als men geld nodig heeft en roept te snel dat de OZB verhoogd zou moeten worden als er nieuwe initiatieven (moeten) worden genomen.
Lichtpuntje was een gezamenlijke brief van alle fracties naar de regio om vooral de samenwerking tussen de gemeenten verstandig door te zetten. Dat kost soms wat autonomie, maar het besef breekt door dat een sterk economisch Twente voor Bornenaren werkgelegenheid schept en dat we dat samen moeten realiseren. In Borne wonen immers de meeste “elders werkenden” van heel Twente.
Gelukkig hebben we meer aandacht voor de keukentafelgesprekken in het kader van de WMO en wat meer “kleur en fleur” op het toekomstige, anders te steriele, Rheineplein in de marges van de vergadering kunnen “regelen”. Het komt/staat niet in de krant, maar het is wel van belang.
Bram Donkers

Toen ik in 2007 het wethouderschap van Borne verruilde voor een minstens even leuke en uitdagende baan in het opleidingsonderwijs in Zwolle, heb ik aangegeven dat ik hoopte daarna weer terug te kunnen keren in de gemeentepolitiek. Ik ben blij dat de PvdA Borne me nu als gemeenteraadslid en mogelijk als fractievoorzitter geschikt acht en

Meer over Bram Donkers