10 mei 2014

Vervolg collegevorming

Zoals u deze week uit de kranten hebt kunnen vernemen is er inmiddels een nieuw college van B&W benoemd. (GB90, CDAen Borne-Nu) Een college dus zonder inbreng van de PvdA. Dat is voor het eerst sinds 32 jaar. Onderstaand geef ik aan hoe het een en ander is verlopen.

In de laatste ledenvergadering (10 april 2014) was een belangrijk punt van discussie of de PvdA er wel slim aan had gedaan om in de eerste bijeenkomst van de nieuwe raad zo duidelijk aan te geven dat gezien de verkiezingsuitslag plaats de PvdA geen ambitie behoorde te koesteren om in een college plaats te nemen. De leden konden tijdens de vergadering elkaar niet overtuigen en als compromis werd afgesproken dat het raadslid mandaat kreeg, maar dat wanneer hij kansen zag voor een PvdA-wethouder hij dat niet op voorhand moest afwijzen.

Als delegatie (Ellen Boersma vanuit het bestuur en ondergetekende) zijn daar als volgt mee om gegaan.

1. We hebben deze tweede optie tijdens het vertrouwelijk gesprek met de informateur gemeld en we hebben tevens gemeld dat de PvdA een geschikte wethouderskandidaat achter de hand heeft (het staat ook in het verslag vermeld).
  2. In een tweede fase van de informatie, toen de zogenaamde G7 nog aan hun blok vasthielden, heeft Ellen namens ons (ik was in Italie) ingebracht dat wanneer de SP college-verantwoordelijkheid zou willen dragen de PvdA dat zou steunen en zelfs zou willen helpen een wethouder te zoeken. Door deze move wist het blok dat er een ruime meerderheid zonder hen zou kunnen worden gevormd.

Uiteindelijk zijn beide varianten niet serieus uitgewerkt, maar dat kwam omdat Borne-Nu de blokvorming losliet nadat D’66 ook haar twijfels over het nuttig effect van hun gekozen strategie had geventileerd.

De verdere coalitievorming heeft zich aan onze waarneming onttrokken. Wel heeft Ellen namens ons volop meegewerkt aan het verder uitwerken van een raadsagenda die door de raad inmiddels unaniem is vastgesteld. In die agenda zitten voor de PvdA geen heikele punten, sterker nog 90% van ons programma staat er in. Nu maar zien hoe we het gaan realiseren.

Bram Donkers