2024 een nieuw jaar!

2 januari 2024

Partijgenoten,

We laten een turbulent jaar achter ons. Een jaar waarin we de krachten met GroenLinks gebundeld hebben en samen de Tweede Kamerverkiezingen in zijn gegaan. Een jaar met een gezamenlijk congres, dat nu eens niet met de Internationale werd afgesloten. Een frisse wind? De verkiezingsuitslag had twee gezichten. Enerzijds leverde onze combinatie zetelwinst op. Anderzijds ontstond er een rechtse meerderheid waardoor een (extreem) rechts kabinet in de maak lijkt. Onze natuurlijke aanhang heeft massaal voor (extreem) rechts gestemd. Ook internationaal ziet het er niet goed uit. In andere landen manifesteert extreem rechts zich steeds meer. De diverse oorlogen maken duidelijk dat de wereldorde onder druk staat. We leven in zorgelijke tijden, waarin onze democratie serieus gevaar loopt. Kunnen we het tij nog keren? Cruciaal is dat we, tegen de tijdgeest in, onze natuurlijke aanhang terugwinnen. Dat vraagt om een grote inspanning. Met name van de PvdA, want dat is voornamelijk ons probleem en nauwelijks dat van Groen Links. En, de tijd dringt. Op 6 tot 9 juni 2024 zijn de Europese Verkiezingen.

Zolang we nog in rechtse tijden leven doen we er goed aan de banden met Groen Links te koesteren. Wat er daarna moet gebeuren, fuseren of weer onze eigen sociaal democratische weg gaan, dat moeten dan maar beoordelen.

Hoe dan ook, ook persoonlijk

Een goed en gezond 2024 gewenst

Dick Slettenhaar