27 november 2016

Stemverklaring hondenbeleid Borne

verboden-voor-hondenpoep_01

Motie hondenbelasting stemverklaring Bram Donkers.
Voorzitter, ik hoop dat u mij toestaat mijn stemverklaring niet te beperken tot 2 zinnen. Dit omdat de PvdA door onontkoombare omstandigheden vorige vergadering niet heeft kunnen deelnemen aan de beraadslaging.

Reeds vele jaren hebben we in Nederland de discussie tussen gemeenten en het rijk over een groter locale belastinggebied. Gemeenten willen meer ruimte om een eigen lokaal belastingbeleid te ontwikkelen.
Tot nu toe is hondenbelasting naast precariorechten een van de weinige instrumenten die de gemeente kan benutten, in een verleden was de hondenkar en de waakhond daarvoor de aanleiding. Maar tegenwoordig wordt dat gerechtvaardigd omdat een hond op zichtbare en handhaafbare wijze gebruik maakt van de openbare c.q. publieke ruimte. En daartoe in de openbare ruimte ook maatregelen moeten worden getroffen.
Bij een groter lokaal belastinggebied zou vanwege het gebruik van de publieke ruimte ook belasting kunnen gelden voor paarden, katten, scooters.
Een deel van politiek Borne lijkt nu eigenzinnigheid te willen tonen door voor te stellen dit belastinginstrument af te schaffen. Dat is waarschijnlijk populair bij hondenbezitters, maar misschien niet bij burgers die geen hond hebben.
Op eigenzinnigheid kun je trots zijn, maar in sommige gevallen kun je het ook bestuurlijk dom noemen. Terwijl heel bestuurlijk Nederland streeft naar verruiming van het locale belastinggebied gaat Borne het verkleinen. Dat laatste is naar het oordeel van de PvdA onjuist. Daarbij spreken we ons overigens niet uit over de hoogte van het bedrag. Wel vind de PvdA dat hondenbelasting ook onder het armoedebeleid hoort te vallen.