Onnodige bundeling A1/A35 en verdere verhoging OZB?

21 maart 2021

Vloedbeltverbinding

Een oplossing voor de verkeersproblematiek van Zenderen is een rondweg van de Albergerweg N744 naar de Almelosestraat (N743) ter hoogte van de Vloedbeltweg. Om het bestemmingsverkeer voor de Elhorst-Vloedbelt zo min mogelijk overlast te laten geven voor de omgeving wordt de nieuwe Vloedbeltverbinding aangelegd.

Figuur 1: Overzicht alternatieven Vloedbeltverbinding

In de PlanMER Vloedbeltverbinding (SWNL0271444) worden 4 alternatieven beschreven:

  1. Bundeling Bornerbroeksestraat
  2. Bundeling A1/A35
  3. Bundeling Beekdal
  4. Bundeling Spoorlijn

Behalve dat voor de afwikkeling van het bestemmingsverkeer Elhorst-Vloedbelt een oplossing gezocht wordt, kent ook het tracé A1/A35 een verkeersprobleem. Juist op dit tracé kruizen 2 verkeersstromen elkaar in combinatie met in- en uitvoegend verkeer van de noordelijke toe- en afrit Borne-West.

Koppelen A1 aan Vloedbeltverbinding

Een oplossing die wordt beschreven in het rapport Verkort MIRT-Onderzoek A1/A35 – Samenvatting (SWNL0249202) is het koppelen van de A1 naar de nog aan te leggen Vloedbeltverbinding. Wordt de aansluiting van de Vloedbeltverbinding op de A1 als randvoorwaarde gedefinieerd, dan vallen opties 3 en 4 feitelijk af. Deze opties leggen ook een groter beslag op de natuur.

Zowel optie 1 als optie 2 gaat uit van een koppeling met de Vloedbeltverbinding ter hoogte van het kruispunt Bornerbroeksestraat – Braamhaarstraat. Dit betekent de kortst mogelijke tracé voor de Vloedbeltverbinding en daarmee het minste beslag op de natuur. Vervolgens is de afstand naar de A1 hemelsbreed niet veel meer dan zo’n 50 meter. Deze ruimte zal vermoedelijk volledig worden gebruikt voor de aanleg van een klaverblad. De combivariant die in de verkorte MIRT wordt gepresenteerd, laat zien hoe de Vloedbeltverbinding vanaf de A1/A35 te bereiken is  (zie onderstaand plaatje):

  • Vanuit Almelo via een lus van het klaverblad over de doorgetrokken A1
  • Vanaf Hengelo via een extra rijstrook naast de huidige lus.

Het klaverblad biedt tevens de oplossing om vanaf de Vloedbeltverbinding:

  • direct de A1 op te rijden richting Deventer,
  • via een klaverbladlus de A1/A35 richting Hengelo te rijden
  • via een nieuwe afslag de A35 op te rijden richting Almelo te rijden.

In de verkorte MIRT staat dat als deze koppeling van A1 met de Vloedbeltverbinding wordt gerealiseerd de noordelijke op- en afrit van afslag Borne-West komen te vervallen. Het meeste verkeer met bestemming Elhorst Vloedbelt zal, eenmaal op de A1/A35, daarom van knooppunt Azelo gebruik moeten maken. Hetzelfde geldt voor het verkeer dat vanaf Albergen naar de A1 wil of terug.

Bundeling Bornerbroeksestraat of Bundeling A1/A35?

De bovengenoemde resterende opties 1 en 2 zijn een alternatief voor de te vormen robuuste verbinding tussen het knooppunt A1/Vloedbeltverbinding en de aansluiting op de Zuidelijke Randweg. RWS heeft hierin een belang om in geval van een calamiteit op de A1/A35 het verkeer via het onderliggen lokale wegennet om te leiden. Ook wordt de veiligheid vergroot doordat met het wegvallen van de noordelijke op- en afrit van de afslag Borne-Wester er minder kruisend verkeer op het tracé A1/A35 is.

De voorkeur van het college gaat uit naar optie 2. Echter de onderbouwing van deze voorkeur voor Bundeling A1/A35 rammelt in de rapporten en suggereert doelredenering:

  • hoe kan een geheel nieuw aan te leggen tracé minder beslag op de natuur leggen, dan het opwaarderen van de al bestaande Bornerbroeksestraat
  • moeten er 2 viaducten worden aangepast/verbreed
  • lijkt het onzeker, gelet op de plannen van RWS met het tracé A1/A35 en het nieuw aan te leggen klaverblad, hoe dicht deze Bundeling tegen de A1/A35 kan worden aangelegd
  • levert de Bundeling A1/A35 nog een extra wegverbinding op op het knooppunt waar A1, Vloedbeltverbinding, Bornerbroeksestraat en Braamhaarstraat al bij elkaar komen.

Tenslotte lijkt de optie Bundeling A1/A35 enkel te zijn ingegeven om:

  • de verwachte verkeersdrukte bij een calamiteit op de A1/A35 af te handelen.
  • de periode te overbruggen tot dat RWS knooppunt Azelo aan laat sluiten op de Vloedbeltverbinding.

Bestuurlijk ligt het knelpunt niet bij het deeltracé: rondweg om Zenderen-Vloedbeltverbinding-aansluiting op Bornerbroeksestraat/Braamhaarstraat, maar bij de snelheid waarmee knooppunt Azelo met de Vloedbeltverbinding wordt verbonden. Als dit snel kan, dan zal normaliter enkel bestemmingsverkeer Borne Noord en West van de route Hosbekkeweg/Bornerbroekseweg gebruik maken om op de A1/A35 te komen en omgekeerd. Opwaarderen van deze route met een vloeiende aansluiting op de Zuidelijke Randweg zou robuust genoeg moeten zijn om gedurende korte tijd (bij calamiteiten) het verkeer van de A1/A35 richting Oldenzaal weer naar de A1 te geleiden of omgekeerd van Oldenzaal richting Almelo/Deventer. Het verkeer voor Hengelo en Enschede zou al eerder via de N347 en N346  kunnen worden omgeleid (wegsignalering).

Maar wat als het doortrekken van de A1 naar de Vloedbeltverbinding op zich laat wachten (blijft toch het Rijk). In dat geval zal ook het bestemmingsverkeer Elhorst-Vloedbelt en het verkeer van en naar Albergen/Tubbergen -A1/A35 van deze route naar afslag Borne-West gebruik maken. Ook dan is het de vraag of een opwaardering van de Bornerbroeksestraat niet volstaat. Immers ten opzichte van de huidige situatie zorgt alleen het bestemmingsverkeer Elhorst-Vloedbelt voor een plus. Althans onder de aanname van vergelijkbaarheid van de wegen, zou de Bornerbroeksestraat het verkeer dat nu de route Zenderen/Borne-Noord/afslag Borne-West kiest makkelijk aan moeten kunnen.

OZB

De door het college uitgesproken voorkeur voor de Bundeling A1/A35 (optie 2) zal financieel vele malen duurder zijn dan het opwaarderen van de Bornerbroeksestraat richting Borne. Hoewel ook de Provincie fors bijdraagt in de kosten, zal ook de gemeente Borne een flink deel van de kosten moeten ophoesten. Het gereserveerde geld voor de beoogde Gemeentelijke Verbindingsweg is door het college al gebruikt om het weerstandsvermogen tijdelijk (cosmetisch) te verbeteren en in de praktijk om de tekorten op het sociale domein te dekken. Er moet dan ook worden gevreesd dat de OZB wederom zal worden verhoogd om de niet noodzakelijke en veel duurdere voorkeursalternatief van het college te bekostigen.

Jaap Engelsman
GL/PvdA

Bronnen plaatjes :
Sweco PlanMER Vloedbeltverbinding (SWNL0271444), https://www.borne.nl/sites/default/files/planmer_swnl0271444_feb22def_met_bijlage.pdf
Sweco Verkorte MIRT – Onderzoek A1/A35 (SWNL0249202) https://commissiemer.nl/projectdocumenten/00007187.pdf

Figuur 2: Aansluiting Vloedbeltverbinding op Zuidelijke Randweg via opties 1 en 2 plus schets klaverblad knooppunt Azelo in combivariant.