1 mei 2015

Nieuwe bestuursvorm

Woensdagavond 22 april j.l. kwam de Partij van de Arbeid-Borne in vergadering bijeen om formele beslissingen te nemen (zoals vaststellen van de jaarrekening 2014, decharge van de penningmeester en het invullen van bestuursfuncties) en om na te denken over de toekomst van de afdeling in Borne. Dit laatste omdat er een terugloop van leden is en omdat het heel moeilijk is om de bestuurlijke functies in te vullen.

Naast de (schaduw) fractie minus één verhindering, waren er nog drie leden aanwezig: gezamenlijk 10 personen.

Ter besluitvorming lagen er met het oog op de toekomst drie scenario’s voor: linkse samenwerking in Borne, bestuurlijke fusie in regionaal verband of ambitiearm besturen en vooral energie geven aan de (schaduw)fractie. Na ampele discussie is er geconcludeerd dat de (schaduw)fractie naar behoren functioneert en dat met name de eerstgenoemde scenario’s menskracht vragen die er op dit moment gewoon niet is.

Vandaar dat er is gekozen voor de laatste optie: beleidsarm besturen, alle energie richten op de fractie. Dat heeft tot gevolg dat er een beleidsarm en formeel kernbestuur is gevormd. Dat ziet er als volgt uit: Benno Kamp blijft ondanks het aflopen van zijn mandaat voorzitter, maar niet meer waarnemend, Ellen Boersma blijft de secretarisfunctie vervullen, maar nu ook daartoe benoemd en Jaap Engelsman neemt het penningmeesterschap op zich. Zij blijven echter nadrukkelijk alle drie ook in de (schaduw)fractie functioneren.

Daarnaast krijgt de fractievoorzitter c.q. het gemeenteraadslid (Bram Donkers) de nadrukkelijke opdracht om vanaf 1 september a.s. naast zijn raadswerk te gaan optreden als leden/kandidatenlijstpropagandist. Dat houdt in dat hij de bestuurlijke opdracht heeft aanvaard om vanaf 1 september geïnteresseerde Bornenaren te werven om mee te draaien in de schaduwfractie en eventueel zich in te werken voor een raadslidmaatschap namens de PvdA. Hij mag dat publiekelijk doen, maar mag ook minder openbaar die functie invullen. In december van dit jaar komt de afdelingsvergadering bijeen om hier de resultaten van te beoordelen en te bezien of dit een verantwoorde strategie is.

De vergadering was zich er unaniem van bewust dat dit een weinig aansprekende oplossing is voor de bestaande problemen, maar dat de realiteit ons gebiedt een dergelijke koers te varen.

De PvdA Borne heeft in het verleden grotere problemen weten te overwinnen en rekent er op dat het opnieuw goed komt.

Met vriendelijke groet,

Bram Donkers Fractievoorzitter