Door Bram Donkers op 19 april 2016

Mestvergistingsinstallatie Zenderen.

Elhorst-Vloedbelt

Dinsdagavond 12 april werd in de gemeenteraad van Borne een merkwaardige beslissing genomen.
Op basis van een concept-voorlopige zienswijze -opgesteld door een extern deskundige- werd zonder voorbereidende discussie in het openbare debat besloten een zienswijze bij de provincie in te dienen tegen een mestvergistingsinstallatie op de Elhorst-Vloedbelt. Er was geen voorstel van B&W en een aantal raadsleden verliet tijdelijk de vergadering om een besluit te formuleren, terwijl de rest doorvergaderde. De PvdA heeft als enige partij een tegenstem uitgebracht.
Daarbij golden twee overwegingen.

Er is sprake van een tegengesteld belang tussen bijvoorbeeld de initiatiefnemer Twence en de LTO (boerenorganisatie) ten opzichte van Stichting Elhorst-Vloedbelt en omwonenden. Een regisserende gemeente hoort hier geen partij te kiezen voordat alle inhoudelijke, juridische en mensgebonden overwegingen duidelijk in beeld zijn. Een regisserende gemeente moet juist de tegenover elkaar staande partijen stimuleren hun economische en arbeidscheppende belangen goed voor het voetlicht te brengen ten opzichte van de nadelen voor mens en omgeving. En als dat nauwelijks lukt door onduidelijke doelredeneringen, emotionele betrokkenheid en juridische scherpslijperij waardoor onduidelijk wordt wat de beste oplossing is voor iedereen op den lange duur, dan dient een regisserende overheid zo bescheiden te zijn het geheel te laten wegen door een onbevooroordeelde instantie, bijvoorbeeld de rechter of in laatste instantie de Raad van State.
Als een gemeenteraad dat zelf gaat doen, laadt ze minstens de verdenking op zich dat zij zich voor het karretje van de een of van de andere partij laat spannen, dus aan belangenpolitiek doet. In die val moet een gemeenteraad niet trappen, want dan komt ze in de positie dat zij een mede-overheid gaat bevechten, zonder aanwijsbare kans op resultaat. Dat is niet alleen bestuurlijk knullig en leidt waarschijnlijk ook niet tot een goede oplossing. Vandaar dat de PvdA tegenstemde.

Bram Donkers, raadslid PvdA.

Bram Donkers

Toen ik in 2007 het wethouderschap van Borne verruilde voor een minstens even leuke en uitdagende baan in het opleidingsonderwijs in Zwolle, heb ik aangegeven dat ik hoopte daarna weer terug te kunnen keren in de gemeentepolitiek. Ik ben blij dat de PvdA Borne me nu als gemeenteraadslid en mogelijk als fractievoorzitter geschikt acht en

Meer over Bram Donkers