Speerpunten GroenLinks/PvdA

1. Groen Links/PvdA staat voor een solidaire samenleving, waarin iedereen als volwaardig burger kan meedoen en bijdragen aan de samenleving. Iedereen heeft recht op een passende werkplek, ongeacht zijn/haar beperkingen.
  2. Iedereen die zorg nodig heeft, moet die in Borne snel, adequaat en op maat krijgen, zeker bij acute nood. Kwetsbare mensen verdienen extra aandacht, zeker ouderen met problemen als dementie en eenzaamheid.
  3. Er wordt niet bezuinigd op armoedebeleid en milieubeleid.
  4. Iedere Bornse burger heeft recht op een passende woning: jong, oud, lichamelijk beperkt, startend, statushouder of met een krappe beurs. Bij nieuwbouw én renovatie streven we naar duurzaam en energieneutraal (ver)bouwen. De gemeente stelt zich actief op richting nieuwe Nederlanders waar het gaat om huisvesting, inburgering en scholing.
  5. Bij nieuwe initiatieven, nieuw beleid, inkoop en aanbesteding legt de gemeente het accent op duurzaamheid en fairtrade (eerlijke handel).
  6. We zijn tégen het huidige plan voor de gemeentelijke verbindingsweg. Om ook de verkeersproblemen in Zenderen op te lossen zien we liever een aansluiting van Zenderen op de A35/A1 vanaf knooppunt Azelo.
  7. Om luchtvervuiling en geluidsoverlast te beperken, moet de gemeente er alles aan doen een maximumsnelheid van 100 km/u ingevoerd te krijgen op A1/A35.
  8. Verdiepte aanleg van het spoor in Borne is de optimale oplossing voor de spoorwegoverlast. Als dit niet haalbaar is, willen we één of meer spoortunnels. Een tunnel in de Azelosestraat zonder vrachtverkeer staat voor ons op 1.
  9. Een slim groenbeheerplan is nodig voor de diversiteit van het groen en een sterkere ecologische verbinding tussen groen en insecten/fauna.
  10. Het betrekken van inwoners bij de besluitvorming en de zorg voor de leefbaarheid (groenonderhoud, veiligheid) is basis voor democratie, maar bespaart ook kosten en vergroot betrokkenheid en noaberschap. Nieuwe vormen van burgerschap en bestuurlijke vernieuwing zoals voortgekomen uit de G1000 Burgertop verdienen experimenteerruimte.